Assalammualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada pembaca sekalian. Semoga anda berada dalam keadaan sihat selalu. Pada kali ini saya ingin membicarakan tentang apa yang disebut dalam pepatah Melayu, iaitu melentur buluh biarlah dari rebungnya. Idea ini saya dapat ketika sibuk melayari video klip di laman You Tube dengan tidak sengaja terlihat satu klip video ini. Mari kita sama-sama saksikannya terlebih dahulu.
Baiklah, apa pandangan anda semua apabila menyaksikan klip video ini? Jika ditanya kembali soalan itu kepada saya, mudah sahaja jawapan saya, iaitu sudah semestinya ini merupakan satu program atau tindakan yang baik dalam mendidik anak-anak kita membaca dan menulis dari peringkat awal. Program ini telah diberi nama Program LINUS atau nama penuhnya Instrumen Literasi Menulis dan Membaca. Pendekatan yang digunakan adalah dengan menggunakan poster dan kad-kad imbasan yang mempunyai pelbagai suku kata, perkataan penuh dan ayat-ayat yang mudah untuk dibina. Program ini telah dijalankan diperingkat sekolah rendah, iaitu bermula dari Tahun 1. Terdapat peringkat-peringkat yang telah disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam menjalankan program ini. Namun, dalam ruangan ini saya tidak akan menyentuh tentang bab itu kerana saya hanya akan memfokuskan kepada klip video yang dipaparkan di atas dan faedahnya.
Pertamanya, saya boleh katakan bahawa program ini boleh dimulakan lebih awal tanpa menunggu anak-anak kita memasuki Pra-sekolah atau Tahun 1. Bagaimanakah caranya? Mudah sahaja, bagi para ibu yang mempunyai anak-anak yang masih kecil boleh mengajar anak-anak mereka sendiri di rumah terlebih dahulu. Hal ini tidak sukar untuk dijalankan kerana perkataan-perkataan yang dipaparkan telah disediakan suku katanya dan turut disertakan dengan gambar sebagai rujukan. Saya percaya bahawa anak-anak yang masih kecil pasti mudah untuk menangkap apa yang diajarkan kepada mereka. Tidak mengapa sekiranya anak-anak tersebut hanya mengenali sesuatu perkataan tersebut disebabkan oleh gambar bukannya dari mengeja suku kata yang disediakan. Namun, sekurang-kurangnya kita telah melatih anak-anak kita untuk mengungkap sesuatu perkataan itu dengan betul walaupun dia belum tahu membaca.
Bagi guru-guru di sekolah pula, instrumen yang disediakan sangat memudahkan kerja guru dalam menjalankan aktiviti pengajaran di sekolah. Hal ini disebabkan suku kata yang dipaparkan menggunakan dua warna yang berbeza. Sebagai contoh perkataan 'Mata', menggunakan dua warna berbeza seperti berikut (Mata). Selain itu juga, tahap yang berbeza telah disediakan mengikut kemampuan para pelajar itu sendiri seperti bermula dengan keupayaan membaca dan menulis huruf vokal dan konsonan, kemudian keupayaan membaca dan menulis ayat mudah, seterusnya mempunyai keupayaan membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan, iaitu mengikut konstruk 10, 11 dan 12. Berdasarkan pemerhatian saya, pengajaran seperti ini akan dapat menarik minat pelajar untuk membaca disebabkan oleh keadaan poster dan kad imbasan itu sendiri yang turut dilengkapi dengan gambar-gambar menarik. Oleh itu, apabila keadaan ini terjadi nescaya mudah untuk kita melatih pelajar-pelajar tersebut membaca dan menulis dari peringkat yang lebih awal supaya mereka tidak menjadi pelajar yang lambat menguasai ilmu membaca dan menulis. Seterusnya, penguasaan berbahasa mereka juga akan dapat ditingkatkan dari semasa ke semasa mengikut tahap kematangan mereka.
Sekian sahaja coretan bagi ruangan pada kali ini, semoga dengan apa yang dibincangkan dapat memberi sedikit panduan kepada para ibu bapa dan guru dalam memudahkan pengajaran ilmu membaca dan menulis kepada anak-anak dan para pelajar sekalian. Sekian..
No comments:
Post a Comment